Linjetjocklekar och styles problem

Hej!
Jag sitter och gör olika tillverkningsritningar för en stålverkstad dagligen, tex olika balkar, trappvangar mm.
Jag ritar ju i sketchup och sen lägger jag över i layout och printar.
min fråga är att jag tycker ritnnigarna ser lite platta ut, jag skulle gärna vilja ha lite tjockare linjer på mina streck tex. det går ju att få till i styles har jag testat, men det följer ju inte med till layout för mig.
någon som har tips på inställningar för att få till detta?
ett sidoproblem jag har är att när jag uppdaterar min layout bild så hoppar ritningen iväg ibland och ställer till en del problem.
tacksam för svar.

Hej

Använder du scenes för att spara vyer i modellen som du sen refererar i LayOut? Gör man det ska det inte hoppa runt i LayOut när man laddar om.

Lintjocklek från SketchUp borde komma med men man kanske måste spara ändringarna man gjort till sin Style (gå in i Style-rutan och klicka på förhandsvisningen av stylen). Jag är så van vid att alltid spara alla ändringar jag vill ha kvar till stylen så jag är osäker på hur SketchUp och LayOut hanterar ej sparade ändringar.

Scenes har jag aldrig använt, det kanske är något jag skall fördjupa mig i. jag brukar bara dra och ändra i layout från modellen. för att förklara så ritar jag i sketch, sparar och sen helt sonika skickar till layout och lägger upp ett par olika vyer där.

You can make some style settings in SketchUp such as adjusting Profiles thickness but there isn’t a way to create multiple different line weights in a single style. In LayOut there is a Lineweight settting. It is a multiplier for the lineweights as they come from SketchUp.

It is possible to create the appearance of multiple lineweights by stacking viewports but before going there, you need to get the proper workflow sorted out.

Scenes har jag aldrig använt, det kanske är något jag skall fördjupa mig i. jag brukar bara dra och ändra i layout från modellen. för att förklara så ritar jag i sketch, sparar och sen helt sonika skickar till layout och lägger upp ett par olika vyer där.

Scenes are a must. The proper workflow is to establish the required views of your model as scenes in SketchUp. Then send the SketchUp file to LayOut and set the viewports to show the desired scenes. Don’t change the camera settings in the viewports in LayOut. Don’t do anything else that would make them show as modified in the SketchUp Model panel which you’ll find in the tray on the right side of the LayOut window.

Once you have the first viewport set, copy it to make the additional views. Do not drag and drop or copy and paste from SketchUp to LayOut.

@eneroth3, can you translate if needed? Thank you.

Det mest intuitiva sättet att använd LayOut är tyvärr inte det korrekta. Ändrar man vyerna i LayOut så skrivs de ändringar man gjort över när modellen uppdateras. Jag hade gärna sett att LayOut hade sparade ändringarna i vyerna, alternativt inte tillåtit ändringar från början, och gjort det tydligare vad som egentligen händer i programmet.

Vad för linjetjocklekar är det du vill göra? Är det profiler och sånt som SketchUp redan stödjer som du vill ha in i LayOut också?

Behöver jag översätta vad Dave skrev?

Jag tror jag förstår vad han skriver. om jag tolkar det rätt så skall man använda scener för att slippa problemet med att det hoppar runt när man uppdaterar. sen är jag osäker på hur man ändrar “profiles thickness”

1 Like

Stämmer.
Profile thickness ändras från Styles > Edit > Edges. Det finns en ruta där för att skriva in hur många ggr tjockare profilerna ska vara jämfört med andra linjer.