Hoe maak ik een object massief in plaats van hol?

Goedemorgen,

In SketchUp for Web heb ik een model gemaakt dat ik graag wil 3D-printen. In de tekening zijn de onderdelen hol maar dat wil ik niet, ik wil dat ze massief zijn.

Hoe kan ik in SketchUp for Web een bestaand onderdeel dat nu hol is, hoe kan ik het massief maken?

Graag jullie deskundige hulp, bedankt alvast.

Met groet,
Herman

tutorial ‘What is a solid?’ (in SketchUp)

Dankjewel voor je reactie en het sturen van de video, deze heeft me het eea geleerd.

Wat ik in de video zag is de functie ‘Solid inspector’. Die functie kom ik niet tegen in SketchUp for Web. Of zoek ik niet goed?

Fijn dat je me op weg helpt.

Met groet,
Herman

Die functie is alleen in de proeftijd beschikbaar:

He jammer, dan houdt het op.
Ik heb de button gevonden en zie inderdaad dat het geld gaat kosten.
Is er een manier om mijn model door iemand massief te laten maken?

Met groet,
Herman

Attach your model and we can show you how to fix it without needing to use solid inspector.

Je verwart kennelijk solid als zijnde volledig gevuld met materie met ‘SketchUp Solid’
SketchUp (in elke versie, web-based an desktop) is een surface modeler. Je maakt dus objecten bestaande uit platte vlakjes (faces), dit alles gegroepeerd tot Ă©Ă©n object. Zo’n object is altijd hol.
Als je object (groep of component) goed is samengesteld, pas dan kan het een ‘SketchUp Solid’ zijn, nog steeds hol.
Je exporteert je object als *.stl bestand en je 3D-printer kan daarmee een gevuld (solid) ding printen.

Je moet dus allereerst streven naar het maken van een ‘SketchUp Solid’, een “warerdicht object” zonder overbodige edges en/of faces. Alles in een group of component verpakt.
Overigens is Solid Inspector niet beschikbaar voor SketchUp Web Free*. Deze kan geen extenties aan.

Post je model hier en we kunnen er naar kijken om e.e.a. op te lossen.

(corrected due to @Box’s post below) Wel beschikbaar voor SketchUp Web Shop, de betaalde online versie.

It is available in shop.

1 Like

How right you are.

1 Like

Logo MV - 3 met maten.skp (211.3 KB)

Hallo Wo3Dan,

Hartelijk bedankt voor je informatie en aanbod om te helpen.
Ik heb het model toegevoegd, ik hoop dat je 'm kunt checken en zo kunt bewerken dat de printer het model ziet als massief object.

Met groet,
Herman

Simple
GIF 1-04-2022 9-48-08 PM

1 Like

Het gaat je leven makkelijker maken als je snapt wat een solid is ja, maar op z’n simpelst: een vierkant welke je met Push/Pull tot een box maakt, is solid (ook wel Watertight / waterdicht genoemd). Teken je in de box vervolgens een enkele surface (grof gezegd als een W) dan is deze niet meer watertight. In jouw voorbeeld: als je twee los gemaakte objecten naast elkaar zet, zijn het nog steeds twee losse objecten met beiden een vlak welke aan de ander grenst. SketchUp accepteert het dan wel, maar als je inzoomt zal je zien dat de vlakken bij ronddraaien van kleur verschieten. Dit heet Z-fighting en gebeurt als twee vlakken te dicht op elkaar zitten, maar niet een enkele surface vormen. Mijn voorbeeld: twee boxen die je tegen elkaar zet. Die surface moet weg om er een enkel object van te maken.

Goeiemiddag naamgenoot,
Als je Sketchup hobbymatig gebruikt raad ik je SketchUp Make 2017 aan. Dit is de laatste versie van de desktop-versie van Sketchup voor niet commercieel gebruik.
Het is gratis en je kunt gebruik maken van extensies waaronder Solid Inspector wat bijna een must is voor 3D-printen.

Some rules to follow:
The object ultimately only contains edges with no more and no less than two adjacent faces.
Your model had basic geometry and also two groups.
The hull (shell, balloon or whatever you call it) is grouped together and has no loose geometry in the group’s container.
If you think of it, it is all very simple. Hence @Box his gif above. But then who could beat @Box?

1 Like

Tjeetje zeg, dit is gaaf gedaan.

Wat goed Borgman, het maakt het een stuk duidelijker allemaal.

Ik ga ook proberen de versie van 2017 te installeren, daar kan ik meer mee uit de voeten.
Hoe krijg ik het verbeterde model weer retour?

Super bedankt allemaal zeg, het was een leerzame ochtend op deze manier.

Met groet,
Herman

Dat zal je aan @Box moeten vragen. Houd er rekening mee dat je het model moet gaan opslaan in Web als SketchUp 2017 en dan downloaden. Hier op de subreddit is een handig lijstje met plugins die werken met 2017. Plugins zijn kleine programmatjes die handelingen voor je automatiseren.

Just for the record: Plugins zijn relatief simpele scripts, Extensies zijn meer dan dat en hebben over het algemeen een UI.

I stand corrected! Voor de gemiddelde leek “doen” ze echter hetzelfde: je leven makkelijker maken.

1 Like

MV-logo.skp (460.4 KB)

Nogmaals dank allemaal!